zaterdag 11 oktober 2008

Första posten

Jag antar att de flesta bloggar börjar precis så här. Det tog ett tag innan jag bestämde mig för att börja blogga, men nu skall jag i alla fall göra ett försök. I princip handlar det om att jag vill kunna kommentera på nyheter och utveckla egna resonemang utan att för den skull "kapa" andras kommentarfunktioner.

Vi får se hur det går. Risken är väl att detta kan bli ganska beroendeframkallande.

Några saker jag funderar på att skriva om:
- Eftersom jag bor i Flandern och det har varit ganska mycket i media om hur Belgien är på väg att brytas upp mellan franskspråkiga Vallonien och nederländska Flandern så skall jag försöka ge ett annat perspektiv på konflikten (vanligtvis framställs de som förespråkar en uppdelning som rasister eller åtminstonde högerkoncervativa med fascistoida drag i svensk press - ett ganska frankofont perspektiv). Huruvida jag tycker att det är en bra idé att Belgien bryts upp är däremot en helt annan fråga som jag också skall försöka utveckla - och hur detta förhåller sig till mina eurofederalistiska och republikanska (som mot monarki, inte det amerikanska partiet) åsikter.

- Diverse vetenskapliga diskussioner och kommentarer på vetenskapsnyheter som fått en konstig journalistisk "spin". Dessa brukar leda till enhel massa väldigt osakliga debatter - favoriten är väl den om biologiskt kön vs. genus.

- Diverse politiska observationer

- Kanske kommer jag även att lägga upp några inlägg om linux. Jag bytte till linux (provade flera distributioner tills jag fastnade för OpenSUSE) och har märkt att man efter bytet lätt blir engagerad och näst intill sekteristisk och gärna ser att andra provar att byta från windows till linux. Tyvärr brukar många "linuxadvokater" skriva mästrande som att de tror sig vara överlägsna den genomsnittlige datoranvändaren. Jag är fullt medveten om att jag INTE är det så jag hoppas att det jag skriver skall vara mer balanserat.

- Eventuellt kommer jag även diskutera existensiella frågor

Geen opmerkingen: