zaterdag 11 oktober 2008

En nyvaknad linux-nörds betraktelser

På grund av en förkylning så saknas helt klart inspiration för andra posten, så därför har jag bestämt mig för att skriva lite om mitt linux-byte.

Första gången jag provade linux var en RedHat-distribution 2002. På den tiden var det faktiskt ganska krångligt att arbeta med och att få allt att fungera på en gång. Därför blev jag positivt överraskad nu när jag återigen gjorde bytet i slutet av 2007 (anledningen var ursprungligen att min gamla laptop började från Acer bete sig konstigt och jag antog att det var Windows som var problemet. Senare visade det sig att det var ett hårdvarufel, men då hade jag redan upptäkt hur bra och smidigt linux är nu för tiden). I början provade jag Fedora, Kubuntu och Opensuse och egentligen var det väl den fina gröna färgen och den gulliga ödlan som fällde avgörandet - även om systemkonfiguration och programhantering via YaST2 också helt klart var en bonus för OpenSuse. Jag är lite sugen på att prova Mandriva, men det kanske får bli på någon annan dator någon gång. Generellt gillar jag KDE 4.x bäst, men ibland när jag vill att saker skall gå snabbare byter jag till Gnome eller XFCE

När jag sedan skulle köpa en ny laptop så insåg jag hur svårt det var att hitta någon som sålde datorer utan att man också skulle tvingas köpa windows (som oftast ligger inbakat som en dold kostnad på mellan 500-1000 SEK/dator!). Uppenbarligen säljer Dell endast linux-burkar i USA eller till företag. Efter mycket letande så bestämde jag mig för en Zepto och är mycket nöjd.
Tyvärr köpte jag det lite billigare WiFi-kortet Zpro2 istället för intel-versionen. Efter en del googlande så hittade jag att den baserade sig på Ralink 2860, som erbjuder en öppen drivrutin för linux. Så vitt jag kan se så lyckades jag installera den men wifi funkar fortfarande inte. Jag försökte också en metod då jag utnyttjade de extraherade drivrutinerna för windows med ndiswrapper och bytte från networkmanager till Wicd som nätverkshanterare, allt i enlighet med vad som uppenbarligen funkade på Ubuntu enligt en dansk blogg.
En annan sak som ännu inte funkar på min dator är en inbyggd webcam, men hitintills har jag inte haft någon som helst behov av den så den kommer jag att leka med senare. Det första projektet är att få wifi att funka. Det är inte akut eftersom jag har tillgång till kabel överallt där jag behöver jobba med datorn, men det är ett kul hobbyprojekt att få den att funka. Det finns en diskussion på ubuntu-forumen som jag skall kolla senare och se om det hjälper.

Nåja om någon intelligent person läser detta inlägg så kanske jag kan få några bra tips :) Detta är annars en av de otroligt positiva upplevelser jag haft sedan jag bytte - hur hjälpsamma och intresserade människor är att lösa problem. Detta om något tycker jag visar att människan i grunden är god.

Geen opmerkingen: